مراسم یادبود شهدای حادثه انفجار مسجد قندوز افغانستان

عصر روز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه 1400 جمعی از دانشجویان با حضور مقابل کنسولگری افغانستان در تهران یاد شهدای حادثه انفجار در مسجد سیدآباد قندوز را گرامی داشتند و عاملان این جنایت را محکوم کردند.

این مراسم با همکاری جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی(ره)، بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، بسیج دانشجویی دانشگاه مالک اشتر، بسیج دانشجویی مدرسه عالی شهید مطهری، موسسه رسانه‌ای ناصرین و موسسه بین‌المللی معبر برگزار شد.

تجمع کنندگان با در دست داشتن دست نوشته ها و پلاکاردهایی که روی آن شعارهای همچون ” ما طرفدار ملت افغانستان هستیم”، ” ملت افغانستان تسلیت، تسلیت”، ” نمازگذاران مسجد قندوز به چه گناهی کشته شدند” و…. با مردم افغانستان ابراز همدردی کردند.

در ادامه تصاویر و فیلم‌های این مراسم قابل مشاهده است.

IMG-20211012-WA0014
IMG-20211012-WA0008
previous arrow
next arrow

این مراسم با قرائت بیانیه ای به پایان رسید.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم اللّه الرحمن الرحیم

إِنَّا الله وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

 حمله تروریستی و ظالمانه  به شیعیان و مردم مظلوم افغانستان در اولین نماز جمعه ماه ربیع‌الاول، بار دیگر دل‌ های تمامی مردمان آزاده و مسلمانان جهان، علی الخصوص شیعیان  را داغدار کرد.

دست کم ۲۵۰ انسان بی‌گناه، بار دیگر در افغانستان با خشونت افسار گسیخته گروهک تکفیری داعش به خاک و خون کشیده‌شدند. این حملات ظالمانه در ولایت قندوز، نشانی بارز، از خوی حیوانی گروهک تروریستی داعش و حامیان  آن‌هاست.

قطعاً کشورهای حامی تروریسم من جمله رژیم آمریکا و آل سعود در این جنایت از مقصران اصلی خواهند بود. آمریکایی‌ها  که با حمله‌ی نظامی به افغانستان و سایر کشورهای منطقه و جهان، عروسی و عزا را به خاک و خون کشیدند و میلیون‌ها  انسان بی‌گناه را به قتل رسانده و یا آواره کردند و موجبات ناامنی را در این کشور  و منطقه به وجود آورده‌اند و در آخر نیز در اوج وقاحت و بدون هیچ گونه پاسخگویی این کشور را ترک کردند  باید در مجامع بین‌الملل و اذهان عمومی پاسخگو باشند.

مسئولان حاکم بر کشور افغانستان هم باید کوتاهی خود، در تأمین امنیت مردم را پذیرفته و ضمن عذرخواهی، در صدد جبران باشند. ایشان موظفند امنیت جان و مال این مردم مظلوم بالاخص شیعیان را برقرار نمایند و هر چه سریع تر عاملان این حادثه ددمنشانه و حوادث مشابه را به مجازات اعمال وقیحانه و ظالمانه خود برساند که دیگر شاهد این دست اقدامات نباشیم. 

پس از مراسم سوگواری برای حادثه شهدای دانشگاه کابل و پس از داغ جانسوز مدرسه سیدالشهدا، این سومین بزرگداشت و مراسم عزاداری به خاک و خون کشیده شدن برادران ماست و ما دانشجویان بسیجی و همه فعالان مردمی و دغدغه‌مندان افغانستان، به نمایندگی از ملت ایران این حملات و کشتار مسلمانان مظلوم افغانستان را به شدت محکوم می‌کنیم و ضمن عرض تسلیت و همدردی با ملت شریف و برادر افغانستان، از خداوند منان علو درجات برای شهداء و شفای مصدومان این حادثه را مسئلت می‌داریم و از دولت جمهوری اسلامی ایران نیز خواستار حساسیت بسیار بیشتر و اقدامی فراتر از محکومیت دیپلماتیک و در شأن جایگاه شهدای مسلمان هستیم.

«…فَأَوْحى‌ إِلَیْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِکَنَّ الظَّالِمِینَ»
والسلام علیکم و ررحمت ا… و برکاته

بازتاب رسانه‌ای: