مشکلات جدید بانکی برای مهاجرین افغانستانی

یک هفته‌ای می‌‎شود که باز هم اتباع خارجی در فضای مجازی از محدودیت‌ها و دردسرهای بانکی‌شان می‌گویند. شنیده‌ها حاکی از آن است که به تازگی برخی بانک‌ها برای حساب مهاجران محدودیتی قائل شدند که نتوانند از طریق کارتخوان و درگاه‌های اینترنتی مجموعا بیش از سه میلیون تومان در روز خرید کنند. این محدودیت برای برخی تا یک میلیون تومان است.

در ادامه نمونه‌ای از گزارش‌های مهاجران از این محدودیت‌ها را می‌خوانید:

 

ظاهراً سقف کارت کشیدن برای مهاجرین
از ۲ میلیون به ۱.۵ میلیون تومان کاهش یافته است، امشب به بنگاه املاک مراجعه کردم،
موقع کشیدن کارت متوجه شدیم که سقف آن ظاهراً از چند هفته قبل که ۲ میلیون تومان بود پائین تر آمده است ،
مسئول بنگاه املاک هر مبلغی را از ۲ میلیون
به پائین تر کشید موفق نبود ، تا اینکه به ۱.۵ میلیون رسید و مجبور شدیم بابت ۴۰ میلیون تومان ۲۷ بار کارت بکشیم ،
از مسئولین بانک مرکزی ایران سپاسگزارم
که روز به روز با اعمال محدودیت‌های بیشتر
برای ما نگران آن هستند مبادا مهاجرین پول خود را خرج کنند.
بنده همین الان از بانک اومدم بیرون
بانک کشاورزی هم سقف خرید را مبلغ ۱ میلیون برای هر بار کارت کشیدن محدود کرده است و روزانه فقط تا سقف ۱۰ میلیون میتوانیم خرید کنیم که آن را هم باید ۱۰ بار کارت بکشیم
با متصدی بانک که انسانی بسیار خوش برخورد بود صحبت کردم گفتند دست ما نیست، محدودیتی است که از سوی بانک مرکزی برای اتباع اعمال شده است.

 

واکنش جمعیت افغانستانی های مقیم ایران به محدودیت‌های جدید بانکی برای مهاجرین افغانستانی

جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران به دنبال مطالبه حقوق مهاجرین افغانستانی در ایران، ضمن انتشار فراخوان «طرح‌های الزام به مراعات حقوق مهاجرین» به دنبال راه‌حلی برای این محدودیت‌ها است؛ اما برخی کم‌کاری‌ها از سوی دوستان ایرانی و افغانستانی در انتشار این فراخوان و ارائه طرح، باعث شده است تا این روند به کندی پیش برود.

  • اگر بتوانیم فراخوان مذکور را به اندیشکده‌های معتبر و افراد توانمند برسانیم و از آن‌ها درخواست ارائه طرحی در این حوزه داشته باشیم، نزدیک به ۹۰ درصد از مشکلات مهاجران مرتفع خواهد شد.
  • همیشه نباید دیگران را مقصر بدانیم، گاهی کوتاهی‌ها و کم کاری‌های‌خودمان باعث ایجاد چنین مشکلاتی می‌شود.
  • جمعیت افعانستانی‌های مقیم ایران در اولین مطالبه میدانی خود در حق تحصیل کودکان افغانستانی اقدام به جمع‌آوری امضا نمود که ۱۱ هزار و دویست شخصیت حقیقی و حقوقی این نامه را امضا کردند.این مطالبه در کنار سایر مطالبات سبب شد که ۲۵۰‌ هزار برگه حمایت تحصیلی برای دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی صادر شود؛ یعنی حدود ۷۰ هزار برگه بیشتر از سال پیش.
  • جمعیت افعانستانی‌های مقیم ایران در گام دوم مطالبه خود به دنبال راه‌حلی برای مشکلات بانکی مهاجران نیز خواهد بود و اقداماتی نظیر ارسال نامه با تعداد امضای بالا به ریاست بانک مرکزی، انتشار رسانه‌ای این مشکل و درخواست پاسخ صریح و شفاف مسئولان و بررسی راه‌حل‌های حقوقی این مشکل را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
  • اما نکته حائز اهمیت در تمام این موارد همراهی و همدلی شما دوستان افغانستانی و ایرانی است که همچون پویش امضا برای حق تحصیل کودکان افغانستانی بتوانیم گامی موثر برداریم.

برای حل ریشه ای مشکلات مهاجران، ما را در انتشار بیش از پیش فراخوان طرح‌های الزام به مراعات حقوق مهاجرین و دریافت طرح‌های کارشناسی شده یاری دهید.